De 4 typer af Augmented Reality (AR) – konkrete eksempler og cases

Læsetid: 3 minutter

Pokémon GO, Snapchat og IKEA place er bare nogle af de AR løsninger der er vundet frem de seneste år. Der findes 4 forskellige typer af Augmented Reality, som vi vil belyse i dette blog indlæg.

Læs også vores indlæg: Augmented Reality (AR) – Sjov gimmick eller værdiskabende teknologi? som afdækker overordnet hvad Augmented Reality er og anvendelses muligheder.

Markerless AR

Denne type af AR anvender brugerens geolokation til at vise Augmented Reality. Via brugerens GPS lokation aktiveres AR indholdet. Nogle kalder også denne form for AR for Location based AR.

Android og iPhones er begge udstyret med både GPS og AR teknologi i kameraet der gør det muligt at eksponere disse enheder overfor markerless AR.

AR teknologien i enhederne er i stand til, når AR indhold skal aktiveres, at identificere objekter og overflader i den virkelige verden. Udfra dette kan de digitale elementer placeres så de giver mening i forhold til brugeren og det miljø vedkommende befinder sig i. Eksempelvis at et monster i Pokémon GO står på vejen og ikke hænger i luften.

Pokémon GO og Google Maps AR er eksempler på markerless AR.

Google Maps AR
Google lancerede i august 2019 en beta version af Google Maps med Augmented Reality

Projection-based AR

Som navnet indikere så projicere denne type AR digitale objekter over på objekter i den fysiske verden. Det kan være interaktive digitale objekter.

Eksempel kunne være et keyboard der bliver projiceret ned på en brugers arm. Brugeren kan se tasterne og ved berøring aktiveres de.

Superimposition based AR

Superimposition based AR bruger objekt genkendelse for at udskifte et helt objekt eller dele af det med en Augmented visning.

Snapchat er et eksempel på AR der er baseret på superimposition.

Marker-based AR

Ved Marker-based Augmented Reality der anvender man et statisk element (marker). AR aktiveres når det statiske element/marker genkendes. Herfra er det muligt at erstattet marker med stortset hvad som helt – eksempelvis en video, billede eller noget helt tredje.

Marker-based AR kaldes også nogle gange Recognition based AR (Gendkendelses baseret AR).

Eksempel på marker-based AR kan ses her

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *